April 14, 2008

Jak na děti? – Part 6 – Hudba, Knihy

Děti milují, když se jim zpívá. Ať už je to písnička jakákoliv, vždycky je to potěší. Naše děcka znají obrovské množství písniček. Já, coby student angličtiny, znám jenom pár a hlavně jsem strašně líná se naučit nějaké nové, přesto se zásobou, kterou mám, si bohatě vystačím. Holky se mi učí nové a nové písničky ve škole a školce, takže mám opravdu skoro denně co poslouchat a jenom tak mě to neunudí. Obyčejné písničky jsou osvědčená metoda, jak děti uklidnit, jak už ze záchvatu řevu, nebo jenom tak před spaním. Jake obzvlášť má moc rád, když se mu před spaním nějaká ta píseň zapěje. Jako chlapec, který se teprve učí mluvit, má sám ve svém repertoáru jenom pár písniček, tak je zpívání pro něj velice jednoduché. Pokaždé něco vybere a zpívá potom se mnou. Holky si prozpěvují téměř denně, především když si hrají o samotě nebo když na něco čekají – pro ukrácení chvíle.


Potřeba spálit pár kalorií? Stačí hodit CD do přehrávače s hudbou pro děti vhodnou a skákat a skákat a skákat. Otázky, jestli se může něco pustit, poslouchám téměř denně a většinou i vyhovím. Naše rodina je celkově na hudbu založená, v televizi nám skoro pořád jede hudební kanál, kde je bez reklam hudba 24/7, takže holky mají v hlavě obrovské množství textů. Osobně nejsem zrovna nadšená z takového Johnyho Cashe, ale tatínek ví nejlépe a pokud mu nevadí, že mu děti zpívají o vězení a drogách, mlčím. Teda občas si rýpnu, ale to je asi tak všechno. Před nedávnem jsem holkám při dekoraci krabice pustila klasickou hudbu a obě dvě to velice zaujalo. Maggie projevovala zájem o určité úseky a ptala se mě, v jaké náladě asi autor byl, co to znamená, nebo co si ona sama představuje, že by se mohlo v daný okamžik dít. Zvláště ji zaujala naše Vltava od Smetany. Já sama toho o hudbě moc nepovím, ale člověk nemusí být znalec, aby si s dětmi vymýšlel různé historky a tvořil příběhy.


Jak uspat děti i sebe? Přečíst nějakou knihu. Ne nadarmo se dětem před spaním čtou knížky. Je to klidná tichá aktivita, která děti stimuluje. Podle mě je velice důležité, aby se zvláště s menšími dětmi četlo každý večer. Rodiče a děti spolu stráví příjemné chvilky a dětem se rozvíjí představivost. Ryan mě hodně často žádá o přečtení knihy, vždy zhruba kolem třetí hodiny odpolední, což je docela smrťák, protože jí na tom gauči téměř odpadávám. Knížek máme kupu, ale pořád dokola čteme ty stejné pohádky. Naštěstí pro mě, obě děvčata navštěvují každý týden knihovnu – jedna přináší domů jednu knihu a druhá tři, takže nějaká ta změna se koná. Maggie je letošní prvňák, takže čtení musí trénovat denně – mě to pomalu odpadává a všichni posloucháme ji, jak nás obohacuje novými a novými příběhy.

No comments: